به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر بهمنی، با اشاره به برنامه هفتم توسعه که دریامحور است، گفت: موضوعات این برنامه سه بخش اصلی دارد. یکی موضوعات بحران زای آتی و آب و امنیت غذایی؛ دوم، ابرپروژه ها است که باید توسعه مکران در این حوزه مورد توجه قرار بگیرد و تنها مربوط به مرکز چابهار نیست. موضوع سوم، پیشران هاست که مهمترین آنها اقتصاد دریا است.
وی، افزود: ما با پدیده ای به نام تغییر اقلیم مواجه هستیم و این معضل در تمام دنیا مشاهده می شود. بنابراین لازم است پژوهشکده ها و مراکز تابعه موسسه به این موضوع ورود کرده و برای بهبود وضعیت فعالیت های تحقیقاتی انجام دهند.
دکتر بهمنی، در ارتباط با دستاوردها عنوان کرد: حدود 25 دستاورد طی گزارش عملکرد مراکز و پژوهشکده ها ارائه شده که باید دارای خصوصیاتی مانند اثربخشی، سودمندی، کارا بودن، متناسب بودن با نیازهای جامعه و سودمند بودن باشد. موسسه باید به سمتی حرکت کند که از طریق عنوان و پیوست، نقش و اثربخشی آن از نظر کمی و کیفی مشخص بوده و تعیین کند که چه مشکلی از شیلات کشور حل خواهد کرد. بنابراین انتظار از مراکز و پژوهشکده ها بسیار بیشتر است زیرا ظرفیت های بالقوه بالایی در آنها وجود دارد.
این مقام مسئول، اضافه کرد: دشواری های کار تحقیقاتی بر کسی پوشیده نیست. اما در این میان، افرادی هستند که کارهای سنگین تری را به دوش می کشند. بنابراین در بحث ارزشگذاری ها افراد تلاشگر و برجسته باید مورد تشویق قرار بگیرند.
وی با اشاره به اینکه دستاوردها می تواند در شورای راهبردی تحقیقات شیلات مطرح و بر اساس آن تصمیم گیری ها انجام گیرد، ادامه داد: این شورا بعد از شورای تحقیقات راهبردی در بخش های مختلف، برای تحقق برنامه ها و اولویت های بهره وری در حوزه شیلات تشکیل شد که 5 موسسه زیرمجموعه آن هستند.
دکتر بهمنی، گفت: برنامه بازدید از هر مرکز یا پژوهشکده ای که دستاورد بهتر با اثربخشی بیشتری داشته باشد، توسط تیم شورای راهبردی تحقیقات شیلات انجام خواهد گرفت.
وی، افزود: یکی از کارهای بزرگ محققان موسسه، برگزاری رویداد کارآفرینی دانش بنیان و نوآورانه حوزه شیلات بود. حدود 700 نفر در این رویداد شرکت کردند و حدود 168 نیاز فناورانه احصا شد. می توان از این فرصت استفاده کرد و تعداد زیادی از این نیازها توسط محققان موسسه پوشش داده شود؛ هم دستاوردهایی که اکنون قابل ارائه است و هم دستاوردهایی که در 6 ماهه دوم سال، عرضه می شوند. در این راستا واگذاری دانش فنی در فاز سوم رویداد بسیار مهم است و برای آن باید تلاش ویژه ای انجام گیرد.
دکتر بهمنی در بخش دیگری از سخنانش، بیان کرد: باید نگاه مان را در 6 ماهه دوم ارتقا داده و نگاهی اکوسیستمی داشته باشیم. رعایت اخلاق در مدیریت و پژوهش، شاخصه اصلی یک محقق است و مدیران مراکز و پژوهشکده ها باید در درجه نخست، محقق باشند وگرنه مدیر موفقی نخواهند بود. نگاه ما در موسسه نگاهی فراموسسه ای است و در این راستا فعالیت های مشترکی با مجموعه های مختلف داشته ایم که باید ارتقا پیدا کند.
توجه به موضوعات بین الملل، مسائل مربوط به کشتی فردوس، هزینه های آن و کسب مجوزهای لازم برای انجام کارهای تحقیقاتی، ضرورت ورود پژوهشکده های ساری و انزلی برای ورود به بحث کشتی گیلان و دریافت اعتبارات استانی، اخذ برنامه مراکز و پژوهشکده ها و اولویت بندی فعالیت ها، حل مشکل افزایش هزینه های نگهداری آبزیان، تخصیص اعتبار برای طرح ترویجی یاوران تولید، ارزیابی مجدد مراکز و پژوهشکده ها، تفاهمنامه سه جانبه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای جذب نیروهای پسادکترا، جبران زحمات پروژه های خاص، برگزاری کارگاه ها و جلسات سخنرانی، تمدید ایزو برای آزمایشگاه ها، نحوه عقد قرارداد با بخش خصوصی، مستندسازی اراضی مراکز و پژوهشکده ها، همکاری موثر با سازمان ها و مجموعه های مرتبط با شیلات، چگونگی اجرای طرح های کلان و برگزاری نشست هیات علمی به صورت ماهانه برای مراکز و پژوهشکده ها از دیگر مواردی بود که دکتر بهمنی آنها را تشریح کرد.