به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر سلطنت نجار لشگری رئیس مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی کشور، گفت: چاپ و پذیرش 5 مقاله علمی و پژوهشی معتبر داخلی و خارجی، یک طرح و 3 پروژه شاخص، یک یافته قابل ترویج، یک گزارش نهایی فروست دار، در این مرکز طی مدت مذکور به انجام رسیده که از این تعداد، یک پروژه کاربردی توسعه ای و 2 پروژه نیز بنیادی است.
انجام یک پروژه مشترک بین المللی، حضور در 3 کنفرانس معتبر بین المللی، 3 مورد ارتباط بین المللی و یک فرصت پژوهشی و مطالعاتی، از دیگر دستاوردهای مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی کشور بود که دکتر نجار لشگری به آنها اشاره کرد.
وی، افزود: تولید ماهی قزل آلای رنگین کمان عاری از عوامل بیماریزای خاص (SPF)- فاز دوم، بررسي جايگاه هاي صفات کمي مرتبط با صفت رسيدگي جنسي و کوواريانس آن با مراحل اوليه رشد در ماهي قزل آلاي رنگين کمان (Oncorhynchus mykiss) پرورشي، بررسی اثرات فیزیولوژیک هورمون تیروکسین در بیان ژن گیرنده های هورمون تیروئید در تخم و لاروهای ماهی آزاد دریای خزر (Salmo caspius) و ارزيابي کارايي اينترنت اشياء در مراکز تکثير ماهيان سردآبي از پروژه های سال جاری است که در مرکز انجام گرفت.
برگزاری یک طرح تحقیقاتی ترویجی، برگزاری 7 کارگاه آموزشی ترویجی، 18 بازدید یاوران تولید و برگزاری 2 جلسه کارگروه ترویج، از مهمترین فعالیت های ترویجی مرکز به شمار می رود که دکتر نجار لشگری، به آنها اشاره کرد.
دکتر حسین زاده معاون ترویج و انتقال یافته های علمی موسسه، گفت: از ظرفیت های ناکا بیشتر استفاده شود. البته برخی محدودیت ها وجود دارد اما ایران به لحاظ توانمندی، در ناکا به ویژه در حوزه ماهیان سردآبی جایگاه قابل قبولی دارد. شما تیم بسیار خوبی دارید و لازم است حضور مرکز در حوزه ناکا قوی تر عمل کند و برنامه ها ارائه شود تا حمایت های لازم نیز از موسسه صورت بگیرد.
دکتر بهمنی رئیس موسسه، با اشاره به وقوع سیل در تنکابن و خسارت های آن به مرکز، رهنمودهای لازم را جهت دریافت اعتبارات تملکی و استانی به منظور فراهم کردن زیرساخت ها ارائه داد و ابراز امیدواری کرد که در آینده ای نزدیک به این مهم دست پیدا کنیم.
طرح مجدد موضوع پروژه چشمه کیله در کمیته علمی فنی، تعیین تکلیف طرح کلان  SPF قزل آلا، هزینه های نگهداری ماهیان موجود در مرکز، انجام پروژه های مربوط به ماهیان سردآبی و ارتباط آن با مرکز تنکابن، تغییر ساختار موسسه و مراکز و پژوهشکده های تابعه آن، توصیه های مربوط به همکاری با ناکا و ارتباطات علمی در قالب برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی، از دیگر مواردی بود که دکتر بهمنی بر آنها تاکید کرد.