به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر یوسفی، با بیان توضیح مختصری در ارتباط با چگونگی برگزاری پیش رویداد در 19 و 20 شهریور امسال، گفت: از 180 نیاز فناورانه به دست آمده پس از بررسی ها و کارشناسی های انجام گرفته، 168 مورد انتخاب شد.
وی، افزود: نیازهای احصا شده در فرم های مربوطه در سایت رویداد بارگزاری خواهد شد و یک نسخه از آن برای پارک های علم و فناوری، شرکت های دانش بنیان و شتاب دهنده، دانشگاهها و سایر مجموعه های ذی ربط، ارسال می شود.
دکتر یوسفی، با بیان اینکه طی برگزاری پیش رویداد در دو روز متوالی، در مجموع بیش از 700 نفر به صورت حضوری و وبیناری شرکت کردند، عنوان کرد: شاخص های داوری برای احصای نیازها، تعیین شده و بزودی جلسات توجیهی و کارگاه های آموزشی برای داوران برگزار خواهد شد تا در مرحله دوم، یعنی رویداد اصلی نسبت به بررسی و تایید نهایی راه حل نیازها اقدام شود.
سپس دکتر حافظیه معاون پژوهش و فناوری موسسه، گزارشی از آمار و ارقام نیازها در زیربخش های مختلف شیلات، ارائه داد. طبق این گزارش، 22 عنوان در حوزه سردآبی، 15 عنوان در حوزه صید و صیادی، 24 عنوان در حوزه فرآوری آبزیان، 16 عنوان در حوزه قفس، 7 عنوان در حوزه آی تی، 22 عنوان در حوزه جلبک و سایر آبزیان، 21 عنوان در حوزه ماهیان خاویاری، 30 عنوان در حوزه ماهیان گرمابی و 11 عنوان در حوزه میگو نهایی شده است.
در ادامه دکتر حسین زاده معاون ترویج و انتقال یافته های علمی موسسه، با اشاره به محقق شدن اهداف اولیه رویداد و احصای مشکلات زیربخش های مختلف شیلاتی، گفت: باید رویه یکسانی در گزینش و ارزیابی نیازها اتخاذ شود تا برنامه ریزی ها طبق اهداف تعیین شده محقق گردد. بنابراین اگر به درستی بدانیم که در انتهای این کار بزرگ، به دنبال چه چیزی هستیم، بدون شک هدفمندتر و مدون تر در این راه قدم خواهیم برداشت.
وی، تاکید کرد: در نظر گرفتن این نکته بسیار ضروری است که بدانیم چند شرکت دانش بنیان می توانند این مشکلات را حل کنند و چه شرکت های جدیدی می توانند از دل همین مسائل و برای برطرف کردن مصائب بهره برداران، متولد شوند.
سپس دکتر بهمنی رئیس موسسه، ضمن قدردانی از زحمات تمامی دست اندرکاران برگزاری پیش رویداد، آن را اتفاقی بزرگ در عرصه شیلات دانست و گفت: این اتفاق می تواند گامی مهم در راستای حل مشکلات بهره برداران و سرمایه گذاران بخش خصوصی بوده و ارتقای بهره وری در این عرصه را رقم بزند.
وی، افزود: بعد از یافتن راه حل برای نیازهای احصا شده، در گام سوم لازم است انتقال فناوری برای بهره برداران صورت بگیرد. این انتقال می تواند با کمک شرکت های دانش بنیان، موسسات تحقیقات و حتی دانشگاه ها انجام شود.
دکتر بهمنی، با اشاره به مکلف شدن بخش اجرا مبنی بر افزایش تولید محصولات شیلاتی تا سال 1404، ادامه داد: این موضوع، وظیفه بخش تحقیقات را به عنوان شتاب دهنده تولید و بازوی دانشی بخش اجرا را دوچندان می کند. زیرا افزایش تولید و بهره وری، بدون به کارگیری علم و دانش روز در مزارع امکان پذیر نیست.
وی، بیان کرد: حتی اگر 10 درصد این مشکلات احصا شده، با تلاش های فناورانه و دانش بنیان، حل شوند، بنابراین به طور میانگین 8/16 نیاز فناورانه، آماده انتقال به بخش خصوصی خواهیم داشت.
دکتر بهمنی، ابراز امیدواری کرد: با پایان رسیدن این پکیج سه مرحله ای، انتظار می رود میزان تولید در بخش شیلات، به تناسب حل مشکلات شناسایی شده، افزایش پیدا کند. ضمن اینکه در خلال آن نیز تعدادی شرکت دانش بنیان جدید نیز فعالیت خود را آغاز می کند که این موضوع، یکی از اهداف مهم وزارت جهاد کشاورزی نیز هست. البته دستیابی به این اهداف میسر نخواهد شد مگر با همکاری و همیاری تمام بخش هایی که در عرصه شیلات، فعالیت می کنند.
سپس دکتر شاه ولایتی، معاون دفتر اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی که به صورت حضوری در جلسه شرکت کرد، در ارتباط با نحوه پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان و تبصره های موجود در این مسیر، توضیحاتی را ارائه داد.
دکتر شاه ولایتی، رکن اصلی برای دریافت تسهیلات را امکان بهره مندی طرح یا ایده دانش بنیان برای قطع وابستگی به خارج، در یکی از عرصه های تولید دانست و بر اشتغالزا بودن آنها به ویژه ایده هایی که به روستا و عشایر مربوط می شوند، تاکید کرد.
وی، گفت: با نگاهی اجمالی به صنعت شیلات، این موضوع کاملا واضح است که در این عرصه، ظرفیت های بالقوه فراوانی وجود دارد که اتفاقا اقتصاد محور نیز هستند. بنابراین، بخش شیلات می تواند با طرح ایده های نو و اشتغال آفرین، تسهیلات خوبی را دریافت کند. ضمن اینکه زمان دریافت تسهیلات از این مسیر کوتاه تر از بانک ها بوده و تا سه سال بدون تسویه حساب، در اختیار بهره بردار قرار می گیرد.
سپس دکتر ولدان رئیس پارك علم و فناوری كشاورزی و منابع طبیعی كشور، با ابراز خرسندی از نتیجه ایده آل مرحله نخست پیش رویداد، جامعه مخاطبان این اتفاق را بسیار گسترده دانست و بر شناسایی نوع نگرش و اهداف آنها تاکید کرد تا در مرحله داوری، این موارد لحاظ گردد.
مهندس تکریمی مشاور موسسه، سخنران دیگری بود که با کالبدشکافی اهداف کیفی و کمی رویداد، صحبت های خود را آغاز کرد. وی اهداف کیفی را شامل ایجاد اعتماد در بخش خصوصی و ایده پردازان و سرمایه گذاران، شبکه سازی در بخش شیلات و مواردی از این دست معرفی کرد و گام دوم را به مراتب مهم تر و حساس تر دانست.
وی، ضمن گروه بندی مخاطبان این رویداد، افزود: برگزاری نشست های نزدیک تر در قالب کمیته های عملیاتی و تدارک مکانی به منظور پاسخگویی به ابهامات شرکت کنندگان، دو موضوعی است که باید به آن توجه داشت.
در ادامه جلسه، خانم دکتر هاشمی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر شاه پسند قائم مقام اتحادیه سراسری صیادان کشور و برخی از شرکت کنندگانی که به صورت برخط در جلسه حضور داشتند، نقطه نظرات خود را در این خصوص عنوان کردند.