دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ضمن تبریک عید سعید غدیر خم با اذعان به اینکه تمام تلاش سازمان تات اینست که قدمی در جهت رونق بخش کشاورزی، افزایش تولیدات و ارتقاء کیفیت محصولات و حل مشکلات اولویت‌دار بخش کشاورزی و منابع طبیعی بردارد اظهار داشت: اگر تغییر و تحولی در مجموعه سازمان تات صورت می پذیرد مطمئنا در راستای بهره مندی از تمامی ظرفیت ها است و انشاالله در ادامه کار از حضور عزیزانی که تودیع می شوند حتما در جایگاهی که بتواند منشاء اثرات بیشتری باشد بهره مند می گردیم .
وی با اشاره به اینکه حوزه معاونت آموزش و ترویج کشاورزی یکی از حوزه هایی است که مستقیماً با معاونت های اجرایی وزارت متبوع در ارتباط است و ترویج یکی از مباحثی است که در اکثر جلسات شورای معاونین وزارت خانه مورد بحث می باشد گفت: حوزه معاونت آموزش و ترویج همواره در راستای اهداف وزارتخانه قدم برداشته و این را در اجرایی نمودن سخنان مقام عالی وزارت در ایجاد و راه اندازی کاروان های ترویجی شاهد بوده‌ایم و تاکنون پنج کاروان ترویجی در استان ها راه اندازی شده است .

دکتر خیام نکویی آموزش بهره برداران و بهره وران را از جمله فعالیت ‌های همکاران سازمان در حوزه آموزش و ترویج خواند و گفت: امیدوارم با سرعت گرفتن و اتخاذ راه های نوین شاهد تحول عمیق در بخش کشاورزی از نظر کمی و کیفی باشیم .

وی با اشاره به آمار میانگین تولید گندم در کشور و رکورد  ۱۴.۷  تن در هکتار، خواستار پر کردن فاصله عمده رکوردها و میانگین تولید شد و اظهار داشت: بخش عمده این مهم با رسوخ دانش صورت می پذیرد و امیدوارم با این تغییر و تحول جدید بتوان قدم بزرگتری در حوزه ترویج برداشته شود .

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با بیان این مطلب که سازمان تات همواره به دنبال بهترین ساختار برای ترویج بوده است و بسیاری از صاحب نظران بر این باور هستند که اگر بخش ترویج در سازمان های جهاد کشاورزی استان ها با ساختار تحقیقات و آموزش یکی گردد موجب تحول در بخش کشاورزی می شود گفت: این مطلبی است که می بایست مورد تامل قرار گیرد و بازنگری در شرایط موجود ایجاد گردد .
وی با اشاره به اینکه بخش ترویج با  ۴ میلیون بهره بردار در ارتباط است و این در حدود  ۲۰ میلیون جمعیت ایران را با احتساب خانواده آنها شامل می گردد اظهار داشت: اگر روسای سازمان های جهاد کشاورزی استان ها در درجه اول دغدغه‌مندی ترویج که یکی از وظایف اصلی وزارت جهاد کشاورزی است را داشته باشند قطعاً شاهد تحول در این حوزه خواهیم بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اذعان بر این مطلب که با تمامی محدودیت های منابع موجود و همچنین رعایت مسائل زیست محیطی بازهم کشور قابلیت خودکفایی در محصولات استراتژیک را دارا می باشد گفت: به شرط وجود و ایجاد عزم ملی و استانی و بهره مندی از تمام ظرفیت ها برای تحقق این هدف می توانیم به این مهم دست یابیم .
در این جلسه دکتر مویدی رئیس سابق موسسه آموزش و ترویج کشاورزی کشور ضمن ارائه گزارش مختصری از فعالیت‌های انجام شده در موسسه از جمله طرح یاوران تولید و کاروان های ترویجی استان ها، کاروان های ترویجی ارتقای بهره وری، شبکه دانش کشاورزی، همچنین تقویت زیرساخت ها در دوران کرونا، برقراری شبکه آموزش کشاورزی و شبکه ملی برکت، احیای هنرستان های بخش کشاورزی و در نهایت تدوین سند بنیادین تحول ترویج کشاورزی پیشنهادات خود را در زمینه ادامه فعالیت ها بیان نمود. و از تلاش های مروجان و همکاران موسسه آموزش و ترویج کشاورزی طی دوره مدیریتی خود تشکر و قدردانی کرد.

دکتر مویدی ضمن آرزوی توفیق برای دکتر ابراهیمی در تصدی جدید، ابراز امیدواری کرد، حرکت در مسیر تقویت مجموعه آموزش و ترویج کشاورزی کشور ادامه یابد.

دکتر ابراهیمی سرپرست جدید معاونت سازمان تات و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی کشور نیز با تشکر از زحمات انجام شده ضمن قدردانی از حسن اعتماد مقام عالی وزارت و معاون وزیر و رئیس سازمان تات اظهار داشت: ترویج حلقه اتصال بین تصمیم گیرندگان، بهره برداران، بخش های مختلف اجرا و خصوصا تحقیقات است که می بایست بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد .

سرپرست موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه در افزایش تولید و ارتقای بهره وری در بخش کشاورزی، همواره سرمایه های انسانی مغفول مانده است، ظرفیت سرمایه های انسانی که دانش و اندوخته های بسیار زیادی دارند را ظرفیت بسیار مهمی دانست و افزود: ترویج حلقه اتصال بین تصمیم‌گیران، بهره برداران و بخش های اجرایی و تحقیقات است و وجود 2هزار محقق و  ۱۴۴۰ مرکز خدمات کشاورزی و  ۷۵۰۰ کارشناس در پهنه های کشاورزی، ظرفیت های بی نظیری هستند که با همدلی، همفکری و هم اندیشی بین آنها، باید یافته های تحقیقاتی به بهترین شکل به عرصه منتقل شوند و از طرفی دغدغه‌های کشاورزان به محققان و پژوهشگران انتقال یابد تا در راستای نیازهای آنها کارهای تحقیقاتی خود را انجام دهند.

وی به ظرفیت های موجود ترویجی کشور اشاره نمود و ابراز امیدواری نمود با بهره مندی بهینه و همکاری بخش تحقیق، ترویج و اجرا بتوان شاهد تحولات چشمگیر در حوزه کشاورزی کشور باشیم .

در این مراسم طی حکمی از سوی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر عطاءالله ابراهیمی به سمت معاون سازمان تات و سرپرست موسسه آموزش و ترویج کشاورزی کشور منصوب و از خدمات دکتر مویدی رئیس سابق این موسسه که به مقام بازنشستگی نائل آمده اند تقدیر شد .
شایان ذکر است دکتر عطاءالله ابراهیمی پیش از این ریاست سازمان  جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری را بر عهده داشت.

روابط عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی