به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور،در ابتدای جلسه، مهندس تکریمی مشاور موسسه، با اشاره به اینکه جهت گیری موسسه در راستای نهادینه سازی ادبیات و نگرش موجودی در پارک های علم و فناوری است، گفت: باید پرسش اساسی محققان این باشد که اثربخشی پروژه های تحقیقاتی در سطح ملی حوزه شیلات، چیست؟ اگر پاسخ قانع کننده ای وجود داشت، انجام آن پروژه بدون شک، گرهی از مشکلات شیلات کشور را حل می کند.
وی افزود: محققان حوزه شیلات لازم است از تجربیات یکدیگر استفاده کرده و به طور دائم در حال تعامل با همه فعالان و متغیرهای مرتبط با این حوزه باشند تا همیشه به روز باشند.
لزوم تعامل بیشتر با بخش خصوصی، افزایش نسبت پروژه های قابل تجاری سازی به بنیادی، تعریف مدل و ادبیاتی مشخص برای ارتباط با ذی نفعان و بهره برداران، استفاده جدی تر از ظرفیت های موجود، تعریف فرضیاتی قوی برای خروج از چالش ها و مهم تر از همه همکاری با موسسات پژوهشی متناظر دیگر کشورها از مواردی بود که مهندس تکریمی بر آنها تاکید کرد.
 
پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان – بندر عباس
دکتر مرتضوی رئیس پژوهشکده، با بیان اینکه پژوهشکده مذکور در سال جاری 4 طرح و 29 پروژه را انجام داده است، گفت: 9 گزارش نهایی، در سال جاری فروست گرفت و یک دستاورد فناور قابل تجاری، معرفی شد.
چاپ 2 کتاب، 69 مقاله علمی پژوهشی معتبر داخلی و خارجی، حضور در یک کنفرانس معتبر بین المللی، حضور در یک دوره و کارگاه آموزشی بین المللی خارجی و یک فرصت پژوهشی و مطالعاتی از دیگر دستاوردهای پژوهشکده است که دکتر مرتضوی به آنها اشاره کرد.
وی ادامه داد: تولید 15 قطعه خیار دریایی، 15 سویه باکتری برای تولید پروبیوتیک، تولید 20 قطعه ماهی سوکلا و 1700 بچه میگو از مهمترین دستاوردهای بیولوژیک فناورانه و هسته های اولیه آبزیان است.
دکتر مرتضوی در ادامه، پروژه های مهم پژوهشکده متبوع خود را تشریح و عنوان کرد: بیش از 7 هزار و 140 نفر روز آموزش در قالب کارگاه آموزشی ترویجی، 64 نفر روز برگزاری روز مزرعه و 304 نفر روز بازدید ترویجی در قالب طرح یاوران تولید از دستاوردهای ترویجی سال جاری برای پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان محسوب می شود.
بررسی شکوفایی ریزجلبک ها در آب های خلیج فارس و دریای عمان با استفاده از تصاویر ماهواره ای، بررسی میکرو زئوپلانکتون ها در ارتباط با ماهیان کفزی در آب های خلیج فارس و دریا عمان و بررسی عملکرد جمع آور بر کاهش تراکم بار موجودات مزاحم قفس های پرورش ماهی سایت نیکسا از مهم ترین پروژه های این پژوهشکده است که دکتر مرتضوی به آنها اشاره کرد.
وی در ادامه، مشکلات پژوهشی و تحقیقاتی پژوهشکده را تشریح و قراردادهای انجام شده در سال جاری را معرفی کرد.
دکتر حافظیه، معاون پژوهش و فناوری موسسه ضمن تشکر از انجام تعهدات پژوهشکده در سال جاری به میزان بالای 90 درصد در خصوص تعیین تکلیف 2 مورد پروژه ثبت موقت و معوقه تاکید داشت. دکتر حسین زاده، معاون ترویج و انتقال یافته های تحقیقاتی نیز ضمن تشکر از اقدامات ترویجی در پژوهشکده،  خواستار همکاری های مشترک در زمینه فعالیت های ترویجی آبزی پروری پژوهشکده با پژوهشکده میگو شد و تاکیدکردترویج ساردین ماهیان به طور ویژه در دستور کار قرار بگیرد.
 
پژوهشکده میگوی کشور - بوشهر
دکتر دشتیان نسب رئیس پژوهشکده، با بیان اینکه پژوهشکده مذکور در سال جاری یک طرح و 20 پروژه را انجام داده است، گفت: 5 گزارش نهایی، در سال جاری فروست گرفت و 2 دستاورد فناور قابل تجاری، معرفی شد.
چاپ 29 مقاله علمی پژوهشی معتبر داخلی و خارجی، یک قرارداد تفاهمنامه، حضور در 17 کنفرانس معتبر بین المللی و برگزاری یک کنفرانس بین المللی از دیگر دستاوردهای پژوهشکده است که دکتر دشتیان نسب به آنها اشاره کرد.
وی ادامه داد: تولید 20 هزار قطعه از آبزیان و 130 هزار بچه میگوی وانامی، از مهمترین دستاوردهای بیولوژیک فناورانه و هسته های اولیه آبزیان است.
دکتر دشتیان نسب در ادامه، پروژه های مهم پژوهشکده متبوع خود را تشریح و عنوان کرد: 3 مورد سایت الگویی ترویجی، برگزاری 31 نفر آموزش در قالب انتقال یافته های تحقیقاتی، برگزاری 698 کارگاه آموزشی و 32 نفر روز بازدید در طرح یاوران تولید از دستاوردهای ترویجی سال جاری برای پژوهشکده میگوی کشور محسوب می شود.
ساخت و بهینه سازی کیت مولتی پلکس تشخیص بیماری لکه سفید در میگو، بررسی شاخص های ژنتیکی جمعیت های مختلف مولدین وارداتی و پرورشی میگوی سفید غربی و بررسی تاثیر بهبود دهنده های خاک و پروبیوتیک تک سل بر مدیریت پرورشی استخرهای نیمه متراکم میگو از مهم ترین پروژه های این پژوهشکده است که دکتر دشتیان نسب به آنها اشاره کرد.
در پایان، دکتر حافظیه در خصوص تلاش مضاعف برای انتقال دانش فنی به بخش خصوصی تاکید کرد. دکتر حسین زاده صحافی نیز از  اینکه دغدغه سایر استان ها در خصوص میگو، دغدغه پژوهشکده می باشد تشکر کرد. همچنین توجه به کارشناسان پهنه، ترویج و تجاری سازی را مورد تقدیر قرار داد و خواستار اثر بخشی حوزه میگو  در منطقه شد.
 
پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور - اهواز
دکتر هوشمند رئیس پژوهشکده، با بیان اینکه پژوهشکده مذکور در سال جاری 2 طرح و 14 پروژه را انجام داده است، گفت: 2 گزارش نهایی، در سال جاری فروست گرفت.
چاپ 18 مقاله علمی پژوهشی معتبر داخلی و خارجی، چاپ دو بخش کتاب خارجی،حضور در یک کنفرانس معتبر بین المللی و حضور در یک کارگاه آموزشی بین المللی از دیگر دستاوردهای پژوهشکده است که دکتر هوشمند به آنها اشاره کرد.
وی ادامه داد: تولید 5 میلیون تخم لقاح یافته ماهی صبیتی و سه میلیون لارو یک روزه ماهی صبیتی و نیز 3 هزار و 400 قطعه ماهی کپور و شانک، تولید 34000 بچه ماهی کپور و صبیتی از مهمترین دستاوردهای بیولوژیک فناورانه و هسته های اولیه آبزیان است.
دکتر هوشمند در ادامه، پروژه های مهم پژوهشکده متبوع خود را تشریح و عنوان کرد: برگزاری 60  نفر روز آموزش در قالب انتقال یافته های تحقیقاتی، برگزاری 203 نفر روز کارگاه آموزشی، برگزاری 39 نفر روز در قالب روز مزرعه و 15 نفر روز بازدید در طرح یاوران تولید از دستاوردهای ترویجی سال جاری برای پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور محسوب می شود.
مقایسه شاخص های تولید مثلی در مولدین و شاخص های رشد از مرحله لاروی تا اندازه بازاری نتاج آنها در جمعیت های مختلف کپور معمولی، بررسی ساختار ژنتیکی جمعیت های مختلف کپور معمولی و تشکیل بانک ژن و اجرای برنامه بهگزینی صفت رشد در جمعیت های مختلف کپور معمولی از مهم ترین پروژه های این پژوهشکده است که دکتر هوشمند به آنها اشاره کرد.
در ادامه روسای بخش های تخصصی به ارائه نقطه نظرات پرداختند.  
دکتر حافظیه، در خصوص مرتبط بودن مقالات با پروژه ها تاکید داشت . همچنین همکاری با مرکز بافق یزد و مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور در خصوص شناور کاوش و گزارشی از وضعیت تهاجم ماهی تیلاپیا را ضروری دانست.
دکتر حسین زاده صحافی نیز تاکید داشت طرحهای تحقیقی ترویجی در سال 1401 را بطور جدی دنبال شود و در خصوص ماهیان دریایی مجموعه اقدامات به عنوان بسته علمی جمع بندی و به موسسه ارسال شود.
 در پایان، معاون پژوهش و فناوری، ترویج و انتقال یافته های تحقیقاتی و مشاور رییس و رییس حوزه ریاست موسسه از زحمات دکتر هوشمند و کلیه محققین و همکاران پرتلاش مجموعه به جهت زحمات شبانه روزی و اقدامات شاخص انجام شده در سال جاری تقدیر و تشکر نمودند.
 
مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور - چابهار
دکتر اژدری رئیس مرکز، با بیان اینکه مرکز مذکور در سال جاری 2 طرح و 13 پروژه را انجام داده است، گفت: 3 گزارش نهایی، در سال جاری فروست گرفت.
چاپ 3 جلد کتاب، 26 مقاله علمی پژوهشی معتبر داخلی و خارجی، حضور در 4 کنفرانس معتبر بین المللی، حضور در 3 کارگاه بین المللی خارجی، یک فرصت پژوهشی و مطالعاتی مجازی در خصوص جلبک و برگزاری یک کنفرانس بین المللی از دیگر دستاوردهای مرکز است که دکتر اژدری به آنها اشاره کرد.
دکتر اژدری در ادامه، پروژه های مهم مرکز متبوع خود را تشریح و عنوان کرد: برگزاری 156 نفر روز کارگاه آموزشی ترویجی و 18 نفر روز بازدید در طرح یاوران تولید از دستاوردهای ترویجی سال جاری برای مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور محسوب می شود.
دستیابی به دانش فنی تولید بهبود دهنده زیستی لجن استخرهای پرورش میگو، بررسی امکان کشت نیمه انبوه ریزجلبک سبزآبی نمک دوست و تعیین ترکیبات بیوشیمیایی و فعالیت ضدباکتریایی آن ، بررسی وضعیت صید حلزون بابیلون اسپیرال در آب های استان سیستان و بلوچستان و طرح زیست سنجی تون ماهیان از مهم ترین طرح و پروژه های این مرکز است که دکتر اژدری به آنها اشاره کرد.
دکتر حافظیه، تحول کاملا معنی دار در مرکز را با مدیریت جدید عنوان و از زحمات دکتر اژدری و همکاران پر تلاش مرکزتقدیر کرد همچنین اظهار داشت: خوشبختانه عمده مقالات مرکزدر رابطه با پروژه های تحقیقاتی بوده. در ادامه افزود: لازم است دو مورد پروژه ثبت موقت و سه مورد معوقه تعیین تکلیف شود. انتقال شناور کاوش، گزارش تحلیلی در خصوص صید و صیادی نیز از مواردی بود که معاون پژوهشی خواستار پیگیری آن توسط مرکز شد.  
دکتر حسین زاده صحافی نیز از حضور جدی مرکز در برنامه های آموزشی بالاخص در نشست ها با صیادان و اتحادیه ها تشکر نموده و ثبت اپلیکیشن های کاربردی از زبان ترویج را در سال 1401 ضروری دانست.