وی خاطرنشان کرد: گشت تحقیقاتی بررسی وضعیت ذخایر آبزیان و پارامترهای اکولوژیک روز دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ آغاز شده و نمونه برداری از اعماق ۲۰، ۵۰، ۱۰۰ و ۳۴۰ متری از آب و رسوبات انجام و همچنین در طول شب، نمونه برداری از ذخایر کیلکا ماهیان در نیم خط های انزلی و سفید رود صورت گرفت.

بهمنی با بیان اینکه در مجموع، هدف از انجام این گشت، بررسی وضعیت ذخایر کیلکا ماهیان به ویژه گونه های آنچوی و کیلکای معمولی در اعماق بالای ۱۰۰ متر است، تاکید کرد: نمونه برداری از ذخایر کیلکا ماهیان در اعماق بالا که با استفاده از تور قیفی انجام گرفت، نشان از فراوانی کیلکای آنچوی در ترکیب بود.

این مقام مسئول، عنوان کرد: پیش از این نیز از کیلکا ماهیان صید شده در منطقه صیادی بابلسر نمونه برداری انجام شد و نتایج نشان داد که حدود ۱۲ درصد صید کیلکا ماهیان از گونه آنچوی بوده است. این مقدار در مقایسه با ماه های گذشته که کمتر از ۵ درصد بود، افزایش نشان می دهد. بر اساس مشاهدات و اظهار نظرهای همکاران در بندر بابلسر، این روند در شب های بعد نیز ادامه داشت. بنابراین با ادامه نمونه برداری می توان نتایج مستدل تری ارائه و به این پرسش پاسخ گفت که پدیده مذکور، مربوط به صید گله ای بوده یا دال بر افزایش تدریجی کیلکای آنچوی.

به طور کلی نمونه برداری تا اعماق ۳۴۰ متری، ارزیابی و مدیریت ذخایر کیلکا ماهیان و تعیین مناطق پراکنش، معرفی احتمالی مناطق جدید صید در اعماق دریای خزر و تعیین پراکنش و ارزیابی ذخایر ماهیان خاویاری در سواحل ایرانی دریای خزر، از مهمترین اهداف این گشت تحقیقاتی است که رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، به آنها اشاره کرد.

دکتر بهمنی، عنوان کرد: فعالیت کشتی تحقیقاتی گیلان، پس از ۱۱ سال توقف، با تلاش و کوشش این موسسه برای انجام تحقیقات مربوط به ذخایر دریای خزر، از سال ۱۳۹۹ و در سال جاری عملیاتی شد.

وی در ادامه افزود: با توجه به اهمیت پایش و بررسی ذخایر دریای خزر، ضمن تجهیز شناور تحقیقاتی گیلان به انواع ابزار صیادی مورد نیاز شامل تور ترال پلاژیک، تور قیفی، تور ترال کف (برای ماهیان خاویاری) و تور قیفی، دستگاه ماهی یاب EK۵۰۰ و همچنین ابزارهای نمونه برداری از فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی آب و دیگر فاکتورها مثل پراکنش و تراکم کلروفیل a و... نیاز است گشت تحقیقاتی در ۴ فصل به طور کامل سواحل ایران را تحت پوشش قرار دهد تا بتوان میزان ذخایر و برداشت از این ذخایر را پیش بینی و در اختیار سازمان شیلات و بهره برداران قرار دهد