به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی و دکتر اسلامی معاون وزیرو رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از غرفه موسسه در بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری، فن بازار بازدید کردند و در جریان فعالیت های محققان علوم شیلاتی، طی 103 سال تلاش بی وقفه قرار گرفتند.
در این راستا دکتر شریف روحانی، قائم مقام موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در ارتباط با توسعه بندر شهید بهشتی در منطقه چابهار استان سیستان و بلوچستان به واسطه انتقال 18 هزار مرجان توسط محققان این موسسه خبر داد که اگر این اقدام از طرف موسسه صورت نمی گرفت، اکنون اسکله شهید بهشتی ساخته نمی شد.
دکتر شریف روحانی با اشاره به قدمت بیش از 103 سال موسسه در حوزه پژوهش عرصه های مختلف شیلاتی، افزود: محققان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، طی این دهه ها دستاوردهای ارزشمندی را به عرصه شیلات و آبزیان عرضه کرده اند و توانسته اند با نوآوری ها و ایده های جدید خود در طول سال ها، صنعت شیلات را با تحولی مثبت همراه کند.
وی، به صنعت میگوی کشور اشاره کرد و گفت: صنعت میگوی کشور با معرفی میگوی پاسفید غربی (وانامی) از نابودی نجات یافت. زیرا در دهه 80 اکثر مزارع پرورشی جنوب ایران با عارضه لکه سفید میگو مواجه شده بودند.
دکتر شریف روحانی، ادامه داد: تولید پایدار و رعایت ضوابط زیست محیطی در خصوص پرورش ماهی تیلاپیا می تواند راه نجاتی برای کشور باشد؛ آن هم در شرایطی که امنیت غذایی در صدر اولویت های کلان قرار گرفته و غذای ارزان با کیفیت مناسب و تراکم بالا، نیاز جامعه در آینده خواهد بود. این در حالی است که توسعه پرورش ماهی قزل آلا به خاطر کمبود منابع آب شیرین، با محدودیت مواجه است.
ایشان با بیان اینکه محققان علوم شیلاتی تاکنون توانسته اند بیوتکنیک تکثیر و پرورش تعدادی از ماهی های بومی دریایی را برای پرورش در قفس، به دست بیاورند، تصریح کرد: نیاز به زیرساخت های لازم جهت توسعه پایدار در قفس داریم تا بتوانیم این صنعت را گسترش داده و مانند دیگر فعالیت ها برای جامعه شیلاتی موثر باشیم.
پیش از این نیز، دکتر خیام نکویی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در بازدید از موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با اشاره به اینکه نگاه وزیر جهاد کشاورزی به بخش تحقیقات، نگاه ویژه ای است، گفته بود: لازم است یک مرکز رشد یا نوآوری در حوزه شیلات فعال شود تا بهتر بتوان موضوعات پژوهشی را با نیازهای بهره برداران، منطبق و همراستا کرد. در این خصوص، وزارت جهاد کشاورزی هم از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی حمایت می کند.
گفتنی است بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری، فن بازار، از 23 آذر 1400 آغاز شد و فردا به کار خود پایان می دهد. 19 دانشگاه، 17 پژوهشگاه، 2 پارک علم و فناوری و مراکز رشد شرکت ها و 14 شرکت و سازمان در نمایشگاه امسال حضور دارند و 3 هزار و 132 فناوری ارائه خواهد شد. همچنین از 41 فناوری نیز رونمایی شده است.