به ‌گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی کشور در این بازدید آقای دکتر سلمان ملک پور کلبادی نژاد، محقق معین این مرکز در بخش شیلات مرکز جهاد کشاورزی سلیمان آباد شهرستان تنکابن و عضو کمیته شیلات و آبزیان محققان معین پیرو برنامه ریزی قبلی و انجام هماهنگی های لازم با دکتر سرایی، رئیس مرکز جهاد کشاورزی مذکور به همراه خانم ها مهندس کاظمی، تقوی و زارعی از کارشناسان پهنه آن مرکز به مزرعه پرورش ماهی آقای شاهمرادی واقع در روستای سلیم آّباد عزیمت نمودند و در خصوص شرایط موجود و ظرفیت های پرورشی مباحث مختلفی مطرح شد.

مزرعه با ظرفیت کل 5 تن متشکل از 6 عدد حوضچه 8 ضلعی و هر حوضچه با حجم تقریبی 40 متر مکعب و عمق تقریبی 2/2 متر با خروجی مجزا در بخش جنوبی روستا قرار داشته و منبع آب آن چشمه و رودخانه با دبی نا مشخص و میانگین دمای 12 درجه سانتیگراد مجهز به سیستم رسوب گیر در قسمت ورودی آب، دستگاه UV جهت ضدعفونی نمودن آب ورودی، درام فیلتر جهت استفاده از آب برگشتی و پمپ هواده بود. ماهیان قزل آلا از وزن حدود 2-3 گرم در آبان ماه به حوضچه ها معرفی شده و تا فروردین ماه سال بعد پرورش داده می شوند. تغذیه ماهیان با استفاده از غذای شرکت 21 بیضا طبق جدول غذادهی ماهیان سردآبی انجام می شود. از محلول آب نمک به میزان تقریبی 7-8 گرم در لیتر و پرسیدین 5% جهت ضدعفونی ماهیان استفاده می شود.

گفتنی ‌است در این بازدید مشکلات عمده مشاهده شده شامل موارد زیر بود:

- بی اطلاعی مدیر مزرعه از میزان دقیق دبی آب ورودی

- کمبود آب در فصول گرم سال و در نتیجه فعال بودن مزرعه در ماه های اندکی از سال

- بی اطلاعی مدیر مزرعه از وضعیت فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی و اکسیژن محلول در آب استخرها

در پایان بازدید توصیه‌های فنّی زیر ارائه گردید:

- سنجش فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی آب با حضور کارشناس مربوطه

- نصب دماسنج در محل آب ورودی و خروجی مزرعه جهت ثبت روزانه دمای آب و اطلاع از میانگین تغییرات دمایی طی فصول مختلف سال که نقش مهمی در مدیریت میزان غذای مصرفی ماهیان و در نتیجه هزینه تمام شده تولید دارد.