به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، جلسه شورای پژوهشی با حضور اعضای محترم شورا به صورت وبیناری،روز دوشنبه، مورخ 1400/7/12 ساعت 9 الی 13 برگزارگردید.
در ابتدا دکتر حافظیه، معاون پژوهش و فناوری موسسه، با ذکر فعالیت های بخش هماهنگی امور پژوهشی گزارش خود را آغاز نمود و اظهار داشت که بررسی نهایی طرح ها و پروژه ها جهت جلوگیری از هرگونه موازی کاری توسط کارگروه های سازمان یافته در سازمان انجام می گیرد. ایشان در ادامه افزود موارد بررسی شده در کمیته علمی فنی در سال 1400 شامل بررسی اسناد و عملکرد پروژه ها ، بررسی گزارشات نهایی، گزارشات علمی ، اصلاحات پروژه ها و دستورالعمل و آیین نامه ها بوده است. وی با اشاره به اقدامات مهمی که برای شناورهادر سال جاری انجام شده گفت تا کنون 54 مورد پروژه پیشنهادی تعیین تکلیف شده که 38 مورد هم ابلاغ شده استو موسسه برنامه های استراتزیک را نیز در پروژه ها لحاظ می نماید.
وی با اشاره به دستاوردهای قابل انتظار مراکز و پژوهشکده ها در سال 1400، توضیحات جامعی در خصوص گزارش نهایی های فروست دار، مقالات فارسی و انگلیسی چاپ شده ، مجلات ترویجی و کتاب های منتشر شده در نیمه اول سال 1400 ارائه کرد.
دکتر بهمنی، رئیس موسسه در ادامه ضمن تشکر از معاون پژوهش و فناوری ، گفت که فعالیت ها باید به نحو مقتضی عملیاتی و اثر بخش باشد و جدیت روسای مراکز و پزوهشکده ها را در تحقق تعهدات تا پایان سال انتظار داریم. ایشان در ادامه لزوم تصویب پروژه ها در قالب تولید علم ، انتقال دانش فنی و تجاری سازی را متذکر شدند.
استانداردسازی تراز نسبت محقق به پروژه و توجه به طرح کلان ارتقاء کمی و کیفی تولید ماهیان ، از اهم مواردی بود که دکتر بهمنی در ادامه موارد مطرح شده توسط معاون پژوهش و فناوری به آن اشاره کرد.
دکتر ابطحی، رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در ادامه ضمن تشکر از برگزاری منظم جلسات کمیته علمی فنی لزوم ارتباط اعضای هیات علمی مراکز در قالب کارگروه های مشخص را مطرح کرد و ارتباط موسسه با پژوهشگاه را در انجام گشت های تحقیقاتی بسیار نوید بخش خواند.
دکتر حسین زاده ، معاون ترویج و انتقال یافته های تحقیقاتی، در ادامه مشارکت در برنامه انتقال یافته های تحقیقاتی، رسانه های ترویجی، پشتیبانی علمی، فناوری شبکه دانش کشاورزی و طرح یاوران تولید ، حضور متخصصین در پهنه های تولید ی، برگزاری کارگاه های آموزشی_ ترویجی، آموزش کارشناسان پهنه، ارائه دستاوردهای اثربخش گروه ترویج در عرصه های شیلاتی، انتقال تجربیات نمونه های شیلاتی، انتشارات ترویجی، برگزاری نشست های مرتبط با مسائل اقتصادی اجتماعی طرح ها با حضور متخصصین، دانشگاهیان و فعالان این عرصه و برگزاری همایش و رویدادها را از اهم فعالیت های این حوزه برشمرد.
دکتر بهمنی نیز با اشاره به اینکه در تجاری سازی و انتقال دانش فنی کارهای ارزشمندی صورت گرفته گفت لازمست همچنان تلاش بیشتری را در این حوزه شاهد باشیم و لزوم ارتباط روابط عمومی با معاونت ترویج را متذکر شدند و گفتند: برونداد نشست ها از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و یکی از مباحث مهم، توسعه شرکت های دانش بنیان است که موسسه باید در این زمینه قوی تر عمل نماید.
دکتر قایدنیا، معاون محترم برنامه ریزی و پشتیبانی موسسه با ارائه گزارشی از عملکرد شش ماهه مجموعه، اظهار داشت در بخش در آمدهای اختصاصی، پژوهشکده بوشهر و سپس مرکز یزد در این خصوص پیشرو بودند و افزود پژوهشکده ساری نیز اقدامات موثری را انجام داده است.
پیگیری اعتبارات ، خدمات پشتیبانی و رفاهی، دریافت کد اقتصادی جدید به نام موسسه، مستند سازی املاک در اختیار اهم فعالیت های آن معاونت در نیمه اول سال 1400 بود که دکتر قائدنیا به آن اشاره داشت. از چالش های این حوزه نیز مواردی از قبیل خسارت های ناشی از سیل در تنکابن، هزینه استقرار شناورها و عدم دریافت اعتبار تملکی نقدی تاکنون و.... مطرح شد. در ادامه دکتر بهمنی نیز به لزوم صرفه جویی و ضرورت درآمد زایی مراکزو پژوهشکده ها اشاره داشتند.
در ادامه دکتر صیاد بورانی، رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی، با توضیحاتی در خصوص ایجاد شبکه پژوهش در جهت نیل به توسعه آبزی پروری در کشور و ارائه راهکارهای اجرایی در حل مسائل اساسی این حوزه گفت: برقراری ارتباط با بخش اجرا و مراکز علمی و دانشگاهی و برگزاری سه جلسه تاکنون ومعرفی اعضای جلسه از مراکز و پژوهشکده ها و پیگیری مصوبات جلسات از مهمترین اقدامات انجام شده تا کنون بوده است.
دکتر بهمنی در ادامه به لزوم انتقال دستاوردهایی که تا کنون در حوزه آبزی پروری بدست آمده به بخش های خصوصی و بهره برداران اشاره داشت و تاکیدکرد حضور فعال همکاران بخش اجرا و بخش های خصوصی را با توجه به نوع فعالیت هایشان باید در دستور کار جدی قرار دهیم.
دکتر جلیلی، رئیس مرکز ملی فرآوری آبزیان ضمن معرفی مرکز و باز فعالیت و احیای مجدد مرکز در سال 1399به مشکلات مرکز پیش از استقلال نسبی اشاره داشت و با توضیح مراسم افتتاحیه با حضور نمایندگان مجلس و مدیران و مسئولان، مواردی را در خصوص انعقاد قرارداد مشارکت تولید و تحقیقاتی مرکز با شرکت 21 بیضا متذکر شد .
دکتر مسعود رضایی از اعضای محترم شورای پژوهشی با ابراز رضایتمندی از احیای مجدد مرکز گفت: باید ظرافت خاصی در برآورده شدن سلایق مشتریان داشته باشیم و محصولات فرآوری شده ای را که مردم علاقه مندی بیشتری به مصرف آنها دارند در دستور کار قرار دهیم.
دکتر شریف روحانی، قائم مقام موسسه، ضمن تشکر از تلاش های دکتر جلیلی، توجه جدی و مضاعف در حوزه فرآوری و تنوع بخشی به محصولات شیلاتی را متذکر شد و استفاده بهینه از زایدات آبزیان در مصارف مختلف از جمله خوراک حیوانات خانگی را پیشنهاد داد. گفتنی است، جلسه بعدی شورای پژوهشی سال 1400 درپایان سال جاری برگزار خواهد شد.