به گزارش ایرنا ، محمود بهمنی روز پنجشنبه در حاشیه پهلوگیری کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیما گیلان در اسکه شیلات گیلان ، اظهار داشت: از وظایف موسسه تحقیقاتی شیلات کشور ارزیابی ذخایر و برآورد میزان ذخایر قابل بهره برداری شیلاتی در آبهای جنوب و شمال کشور است .

وی افزود: کشتی گیلان تنها کشتی تحقیقاتی حوزه جنوبی خزر است که باتلاشهای موسسه پژوهشکده های دریای خزر در ساری و پژوهشکده آبهای داخلی کشور در بندرانزلی مطالعات هیدرولوژی و هیدروبیولوژی دریای خزر خود را مجدد آغاز کرده است .

وی اعتبارات هزینه شده در این پروژه را ۳۰ میلیارد ریال اعلام و خاطرنشان کرد : این اعتبارات از محل اعتبارات استانی ، سازمان برنامه و بودجه کشور و اعتبارات تملک دارایی های موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تامین و هزینه شده است. نکته مهم در باز فعالیت و بازسازی این کشتی بعد از ۱۱ سال این بود که در سال۹۹ کلیه عملیات عمرانی و بازسازی با تکیه بر توان داخل کشور به انجام رسید.

وی کیلکا ماهیان را یکی از ذخایر ارزشمند حوزه جنوبی دریای خزر عنوان و تصریح کرد : ماهی کیلکا نقش مهمی در فعالیت های شیلاتی و صید و صیادی دارد لذا در این سفر دریایی با استفاده از تورهای قیفی در اعماق مختلف مطالعاتی در رابطه با ذخایر کیلکا ماهیان انجام شد و متخصصان ذیربط نتیجه مطالعات خود را ارائه خواهند کرد .

بهمنی اضافه کرد: راه اندازی نرم افزاری و سخت افزاری این کشتی با تکیه بر دانش و توان نیروهای موسسه تحقیقات شیلات به انجام رسید و دستگاه اکوساندر این کشتی که در حال حاضر هشت میلیارد تومان قیمت دارد تعمیر و بازسازی شد .

عضو هیات علمی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر در ساری و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات شیلات ایران نیز که در این سفر دریای کشتی گیلان را همراهی می کرد اظهار داشت: مطالعات در سه محور اصول ناوبری ، تجهیزات و تحقیقات انجام شد و کشتی گیلان پس از یک دهه بی استفاده ماندن دوباره مورد استفاده قرار گرفت .

حسن فضلی با بیان اینکه این سفر آزمایشی برای هماهنگی تیم تحقیقات و ناوبری انجام شد اظهار داشت : این نمونه برداری آزمایشی که از انزلی آغاز شد دستگاه اکوساندر در عمق ۲۰ متر تا ۶۳۰ متر آزمایش و اکوگرام هایی تهیه کرد که با اکوگرام های ۲۵ سال پیش که با کمک محققان روسی به انجام رسیده بود مورد مقایسه قرار گرفت .

وی تصریح کرد : به نظر می رسد لطماتی که برگونه های کیلکا آنچووی و چشم درشت در دریای خزر رخ داده هنوز اصلاحی در ذخایر انجام نشده و افزایشی در این گونه ها و یا ذخایر جدیدی مشاهده نشده است .

وی تاکید کرد : این مطالعات باید ادامه داشته باشد و در چهار فصل طی یکسال مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد . ممکن است به علت مهاجرت فصلی ماهیان گله هایی در سواحل گیلان شکل گرفته باشد که با یک مطالعه جامع یک ساله می توان در مورد آن قضاوت کرد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین تجهیزاتی که در این کشتی وجود داشت مانند نمونه برداری اکولوژیک و پارامترهای زیستی و غیر زیستی فیزیک و شیمیایی بصورت تمرینی و آزمایشی نمونه برداری و صید با نور زیر آبی تا عمق ۱۴۵ متر نیز با موفقیت انجام شد.

رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور نیز با تاکید بر اثرگذار بودن کشتی گیلان در پایش تحقیقاتی آبهای ایرانی دریای خزر گفت: در این مسیر می توانیم پروژه های مشترکی با کشورهای حاشیه دریای خزر بر روی ردیابی گله های ماهیان همچون گله های کیلکا ، کفال ماهیان ، ماهیان خاویاری و سایر ماهیان دریای خزر به انجام برسانیم.

محمد صیاد بورانی ابراز امیدواری کرد این کشتی بتواند به شناسایی ماهیان دریای خزر برای مدیریت ذخایر شیلاتی دریای خزر کمک کند .

وی تاکید کرد:به جهت اهمیت صنعت صید کیلکا ماهیان و تعدد شناورهایی که از این طریق امرار معاش می کنند وظیفه داریم در سواحل و آبهای عمیق تر گله های کیلکا را مورد ردیابی و شناسایی قرار دهیم و مکان های مستعدی که این گله ها در آنجا وجود دارند را به سازمان شیلات معرفی کنیم تا بتوانند برنامه ریزی لازم را روی آنها انجام دهند.

صیاد بورانی در خصوص شناسایی و ردیابی گونه مهاجم شانه دار با استفاده از این کشتی گفت: سالها از ورود این گونه مهاجم به دریای خزر می گذرد این گونه تاثیرات منفی و نامطلوبی بر روی ذخایر آبزیان و کیلکا داشته است که با راه اندازی مجدد کشتی گیلان قادر خواهیم بود این گونه مهاجم را شناسایی و ردیابی کنیم تا تراکم آنرا در اعماق مختلف مورد بررسی قرار دهیم .