به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر، گشت تحقیقاتی آزمایشی با کشتی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور (گیلان) از تاریخ 26 اسفند 1399 آغاز شد. در این گشت تست های ناوبری، ماهی یاب EK500 به همراه نمونه برداری آزمایشی در اعماق مختلف تا ۳۰۰ متر توسط کارشناسان پژوهشکده اکولوژی دریای خزر انجام خواهد شد. در ضمن براساس برنامه پیش بینی شده به صورت آزمایشی، ذخایر کیلکا ماهیان به کمک ماهی یاب و تور قیفی در اعماق بالا بررسی می شود.
گفتنی است چندی پیش، دکترمحمود بهمنی،رییس موسسه، در مراسم افتتاحیه این کشتی تحقیقاتی، گفت: این کشتی سال ها در اسکله بندر انزلی پهلو گرفته بود که به همت متخصصان کشور و با صرف بیش از 30 میلیارد ریال بهسازی و تجهیز شد.
وی با بیان اینکه کشتی تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور، تنها شناور تحقیقاتی حوزه جنوبی دریای خزر است، افرود: این کشتی به تجهیزات پیشرفته تحقیقاتی و آزمایشگاهی مجهز است که با هدف تحقیق درباره آب، محیط زیست، اقلیم، آماربرداری از جمعیت آبزیان و انجام مطالعات اکولوژی و بیولوژی در دریای خزر گشت زنی می کند.
در همین مراسم، کیمیا تنهایی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار گیلان، با اشاره به اینکه تحقیقات در همه حوزه‌ها به ویژه شیلات از اهمیت بسیاری برخوردار است، اظهار کرد: کشتی تحقیقاتی گیلان قابلیت‌های بسیاری درباره تحقیقات دریایی و شیلاتی به ویژه در دریای خزر دارد.
وی افزود: راه اندازی کشتی تحقیقاتی شیلات به دست توانمند متخصصان ایرانی حکایت از توانایی نیروی انسانی ماهر ایران اسلامی دارد.
شایان ذکر است، کشتی تحقیقاتی علوم شیلاتی ایران با 55 متر طول و بیش از 9 متر عرض ظرفیت حمل 600 تن ماهی، قابلیت گشت های دریایی طولانی مدت و اجرای تحقیقات مشترک ملی و بین الملی را دارد که پس از یازده سال توقف،بهسازی،تجهیز و راه اندازی شد.