لینک خبر
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در جلسه شورای سیاست گذاری تحقیقات فرآوری آبزیان، با اشاره به اینکه یکی از مهمترین رویکردهای موسسه در سال آینده، بحث فرآوری آبزیان است، گفت: با ارتقای فرآوری و تنوع بخشی به محصولات بازار پسند، می توان به بهترین شکل ممکن سرانه مصرف آبزیان در جامعه را افزایش داد و در امتداد آن، رونق اقتصادی مزارع تولیدی را رقم زد.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، افزود: در این مسیر مشارکت بخش خصوصی و تولید محصولات متنوع شیلاتی اثربخش، به گونه ای که قابل ارائه به بازارهای مصرف باشد، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است که خوشبختانه مرکز ملی فرآوری آبزیان، این پتانسیل را دارد.
وی ادامه داد: بنابراین برای افزایش مصرف، با توجه به اینکه هسته اولیه مطالعات اقتصادی-اجتماعی حوزه شیلات در موسسه شکل گرفته، باید برنامه ریزی فرهنگی داشت و مردم را در این مسیر آگاه کرد که مصرف آبزیان از لحاظ ارزش غذایی، سلامت و حتی بحث اقتصادی، برای آنها باصرفه تر است.
دکتر بهمنی، مذاکره با صداوسیما برای تبلیغ آبزیان در برنامه های علمی و سرگرمی را از نکات مهم برای فرهنگسازی دانست و عنوان کرد: حتی مکاتبه با وزارت آموزش و پرورش برای لحاظ کردن ارزش مصرف آبزیان در کتب درسی، می تواند تاثیر بسزایی در افزایش مصرف سرانه طی بلند مدت داشته باشد.
وی، اضافه کرد: همچنین می توان از توان شبکه ای مراکزی مانند اتکا یا دانشگاه ها و نهادهایی از این دست برای ترویج مصرف آبزیان بهره برد.
در ادامه، رئیس مرکز ملی فرآوری آبزیان، با بیان اینکه باید با توجه به شعار تحقیقات فرآوری آبزیان؛ زیربنای توسعه پایدار شیلات، پیش رفت، گفت: یکی از مهمترین اهداف تنوع بخشی به محصولات شیلاتی، تکمیل زنجیره ارزش و بهره برداری حداکثری از منابع شیلاتی است.
دکتر جلیلی، افزود: در این راستا استفاده کامل از منابع شیلاتی، ایجاد بالاترین ارزش افزوده، به حداقل رسانی و یا حذف ضایعات و افت های کیفی، ارتقای بهداشت و سلامت محصولات و حفظ خواص حسی و ارزش تغذیه ای این محصولات باید مدنظر قرار گیرد.
ماهیان ریزپیکر، ماهیان تجاری و میگو، سایر آبزیان، فرآورده های جانبی آبزیان و جلبک ها و گیاهان دریایی از مهمترین منابع شیلاتی است که دکتر جلیلی در ارائه خود به آنها اشاره و بیان کرد: باید با مشارکت بخش خصوصی، از این منابع به بهترین شکل استفاده کرد.
وی در ادامه برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت مرکز متبوع خود را عنوان کرد و گفت: نیاز به تصویری روشن از وضعیت موجود با آمار و ارقام دقیق و شفاف است تا بتوان اهداف کیفی برنامه ریزی بهتری را پیاده کرد.
 در پایان، دکتر بهمنی با اشاره به اینکه  هدف موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با بخش اجرا و بخش خصوصی، در یک راستا قرار دارد، گفت:  لزوم توجه به بازار مصرف و تنوع بخشی به محصولات شیلاتی، باید جزو اولویت های محققان باشد.
دکتر بهمنی، تاکید کرد: بهتر است با نگاهی تحقیقاتی و پژوهش محور، بازار محصولات شیلاتی را از طریق فرآوری و اولویت بخشیدن به تقاضا متحول کنیم و تشکیل یک کارگروه یا کمپین مربوطه در این زمینه و برگزاری جلسات اینچنینی با کمترین فاصله زمانی، از ضروریات است.