به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رسول زارع در گفت و گو با خبرنگار ما افزود که قصد دارد در نخستین گام، حوزه فعالیت های مورد نیاز بخش کشاورزی کشور به ویژه در زمینه توسعه فناوری، آموزش و ترویج بهره برداران و ارتباط بخش تخصصی و همچنین اتحادیه ها و تشکل های کشاورزی را با دپارتمان های مختلف سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) را پیگیری کند.

وی در همین حال بر ساماندهی دفتر نمایندگی ایران در سازمان فائو تاکید کرد و اظهار داشت: شرایط دفتر نمایندگی ایران پس از اعمال تحریم ها و مسایل مربوط به تبدیل نرخ ارز به ریال به گونه ای است که باید به آن رسیدگی شود و وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه قول مساعدت داده است.

زارع ادامه داد: پس از گذراندن دو هفته دوره قرنطینه در رم به دلیل همه گیری ویروس کرونا، با مدیرکل سازمان فائو دیدار و استوارنامه ام را تقدیم خواهم کرد و پس از آن ملاقات هایی با معاونان دپارتمان های تخصصی مختلف از جمله در امور زراعی، شیلات و منابع طبیعی و افراد ذی نفوذ در این سازمان به منظور گفتگو درباره نحوه همکاری، پیشبرد برنامه ها و مشارکت در طرح ها را خواهم داشت.

وی با بیان این که تلاش می کند بیشترین منافع را برای کشاورزی ایران از همکاری با سازمان فائو بدست آورد، گفت که پیگیری چند پروژه مشترک میان ایران و سازمان فائو در سطح منطقه و دعوت از صاحبنظران خارجی برای آموزش و ترویج بهره برداران به صورت حضوری یا مجازی از جمله موضوعاتی است که در برنامه کاری اش گنجانده است.

زارع درباره پرداخت حق عضویت ایران به سازمان فائو نیز اذعان داشت: به دلیل تحریم های بانکی، چند سالی است که حق عضویت ایران به این سازمان و حتی سایر سازمان های بین المللی پرداخت نشده است، اما امیدواریم با رفع تحریم ها، پرداخت ها از طریق وزارت امور خارجه ایران صورت گیرد.

وی افزود: سازمان فائو نقش مهمی در تامین امنیت غذایی جهان و توسعه کشاورزی دارد و وزارت امور خارجه ایران قطعا اقدامات مناسب سیاسی برای رفع این مشکلات را انجام خواهد داد.

نماینده جدید ایران در سازمان فائو سطح روابط ایران و این سازمان را خوب توصیف کرد و گفت: فائو عضوی را می خواهد که هم به لحاظ کاری فعال باشد و هم حق عضویتش را به موقع پرداخت کند، با این حال این سازمان با مسایل سیاسی و جهانی کشور ما آشنا است و از این رو مطالبه گری در پرداخت حق عضویت را به حداقل رسانده است.

وی خاطر نشان کرد: در سازمان فائو، کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته جایگاه برابر دارند، اما تمرکز این سازمان بیشتر بر کشورهای درحال توسعه برای دریافت خدمات فنی و علمی و توسعه دانش است و در این راستا، کشورهای توسعه یافته، دانش و اطلاعات خود را در حوزه کشاورزی در اختیار کشورهای در حال توسعه و سایر کشور ها می گذارند.

زارع تاکید کرد که ایران نیز در چارچوب فائو، دسترسی برابر به دانش و اطلاعات در حوزه کشاورزی تمام کشورها دارد.

بنابر این گزارش، پروفسور رسول زارع سمت های همچون قائم مقامی و معاون پژوهشی و فنآوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ریاست موسسه تحقیقات گیاهپزشکی، نمایندگی ایران در سازمان های بین المللی تخصصی در حوزه گیاهپزشکی، عضویت در کمیته قارچ شناسی آسیا و دبیر انجمن قارچ شناسی ایران از سال ۸۹ تا ۹۵ را در کارنامه فعالیت های خود دارد.

وی مدرک کارشناسی مهندسی کشاورزی را از دانشگاه شیراز و فوق لیسانس در رشته بیماری های گیاهی را از دانشگاه تربیت مدرس کسب کرده است. پروفسور زارع دارای دکترا در رشته قارچ شناسی و بیماری های گیاهی از دانشگاه ریدینگ انگلستان و فوق دکتری از آکادمی سلطنتی علوم هلند است.

وی علاوه بر کتاب قارچ شناسی، حدود ۲۰۰ مقاله علمی خود را به زبان های فارسی و انگلیسی در ژورنال های معتبر جهان منتشر کرده است.

نماینده جدید ایران در سازمان فائو چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه، تهران را به مقصد رم ایتالیا ترک خواهد کرد و فعالیت های خود در این سازمان بین المللی آغاز می کند.
منبع: maj.ir