به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر محمود بهمنی در هشتمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران که به صورت وبینار برگزار شد، ضمن اشاره به روند رو به رشد صنعت شیلات ایران، گفت: تولید محصولات شیلاتی از ابتدای انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۹۷ رشدی ۳۸ برابری را تجربه کرده است. همچنین کسب رتبه اول جهان در پرورش ماهی قزل آلا، کسب رتبه دوم صید فرا ساحل اقیانوس هند و بومی سازی دانش فنی پرورش میگو، ماهیان خاویاری، پرورش کپور ماهیان، صید فانوس ماهیان و روش صید با قلاب، از مهمترین دستاوردهای صنعت شیلات کشور طی ۴۰ سال گذشته به شمار می‌رود.
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت ماهی شناسی در ایران، افزود: طی دو دهه گذشته، ۳۵ درصد طرح های تحقیقاتی مرتبط با ماهی شناسی در آبهای داخلی و ۳۲ درصد آنها در حوزه خلیج فارس و دریای عمان بوده است.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، تدوین دانش فنی تکثیر و پرورش آبزیان اقتصادی، اصلاح نژاد آبزیان با تاکید بر ماهی قزل آلا، کپور و برخی ماهیان دریایی، تکثیر و پرورش سایر آبزیان مانند جلبک ها و صدف ها، توسعه دریامحور پرورش ماهیان دریایی در قفس و مکانیزاسیون کاربرد آنها در سالن های تکثیر و پرورش آبزیان را از مهم ترین موارد مطالعات حوزه آبزی پروری و اصلاح نژاد محققان علوم شیلاتی برشمرد.
وی در ادامه، به معرفی گونه های ماهیان خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان پرداخت و عنوان کرد: بیشترین خانواده ها به لحاظ تعداد گونه در این منطقه مربوط به ماهیان استخوانی، کوسه ماهیان و سفره ماهیان است.
دکتر بهمنی، فراوانی گونه های ماهیان حوزه جنوبی دریای خزر با توجه به محل زندگی در دریا و آب شیرین را اینگونه معرفی کرد: ۲۹ درصد ساکن دریا ۲۳ درصد مهاجرت از دریا به رودخانه و ۴۸ درصد ساکن آب شیرین هستند.
معرفی گونه های بومی به منظور ایجاد تنوع در سیستم آبزی‌پروری، ارزیابی ریسک اکولوژیک و پیامدهای ناشی از فعالیت های انسانی بر زیست بوم ماهیان، تعیین معیارهای بومی شده مناطق حساس و آسیب‌پذیر، تکمیل و به روزرسانی جایگاه حفاظتی ماهیان در فهرست قرمز IUCN، ارزیابی پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم بر زیستگاه‌های حساس و آسیب‌پذیر، تعیین وضعیت گونه‌های غیر بومی و بیگانه آبزیان، بررسی جغرافیای زیستی و دیرینه شناسی ماهیان خلیج فارس و دریای عمان و بررسی امکان استفاده عملیاتی از روش‌های نوین شناسایی ماهی و ارزیابی ذخایر آبزیان از مهمترین مواردی بود که دکتر بهمنی در ارتباط با آینده پژوهی و اجرای برنامه های نوین در علوم ماهی شناسی به آنها اشاره کرد.
این مقام مسئول، در ارتباط با حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان تاکید کرد: عزم و اراده ملی برای حفاظت از ذخایر ژنتیکی و وجود برنامه راهبردی و مدیریت منسجم برای حفاظت از منابع ژنتیکی بسیار ضروری است؛ البته در کنار این ها تدوین قوانین و آیین نامه های اجرایی مناسب و تقویت بانک های ژن مسئول حفاظت و نگهداری از ذخایر ژنتیکی لازم به نظر می رسد.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، ضمن معرفی این موسسه و مراکز و پژوهشکده های تابعه آن، گفت: هم اکنون چهار فروند شناور پژوهشی در اختیار محققان علوم شیلاتی قرار دارد که هر کدام ماموریت‌های جداگانه‌ای را در راستای ارزیابی ذخایر و بهبود روند صید آبزیان دنبال می‌کنند.
دکتر بهمنی، از مطالعات در حوزه بیولوژی و ارزیابی ذخایر ازجمله شناسایی گونه های مختلف تون ماهیان ، ساردین و موتو ماهیان ، توسعه برداشت از ذخایر ماهی یال اسبی ، معرفی ذخیره جدید و بهره برداری نشده فانوس ماهیان ، محاسبه پارامترهای پویایی جمعیت ماهی مرکب در آبهای استان بوشهر ،  آنالیز اقتصادی اجتماعی صید کیلکا ماهیان در آب‌های جنوبی دریای خزر، بررسی خصوصیات تولید مثل ماهیان سفید و کفال طلایی در سواحل ایرانی دریای خزر و ارزیابی ذخایر ماهیان استخوانی به عنوان بخشی از مهمترین عملکرد محققان علوم شیلاتی طی سال‌های گذشته نام برد.
لازم به ذکر است در این کنفرانس، دکتر عابدیان رئیس کنفرانس، دکتر کلباسی معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس و دکتر ایگدری رئیس انجمن علمی ماهی شناسی ایران نیز به سخنرانی پرداختند.
این کنفرانس به مدت دو روز ادامه داشته و در پایان، کارگاه های جنبی با عناوین "آشنایی با اصول تکثیر و پرورش ماهی گورخری"، "ریخت شناسی هندسی با روش خط سیر پیرامونی" و "اصول سنجش آنزیم ها در ماهیان" برگزار خواهد شد.