به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، پروژه پرورش ماهی در قفس یکی از پروژه‌های اولویت‌دار وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود که می‌تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش استفاده از منابع آب شیرین و بهره مندی از بستر دریا داشته باشد.
دکتر بهمنی در این جلسه که در سالن جلسات موسسه برگزار شد، گفت: اگرچه طبق هدف گذاری های انجام گرفته تولید ۱۰۰ هزار تن ماهی در قفس در سال جاری و ۱۵۰ هزار تن در سال آینده در دستور کار قرار گرفته است، اما با توجه به وضعیت موجود تا رسیدن به اهداف تعیین شده فاصله بسیاری وجود دارد.
وی، افزود: به نظر می‌رسد باید در این حوزه آسیب شناسی دقیقی صورت بگیرد تا چارچوبی معین و منطقی برای آن ترسیم و تبیین شود. زیرا این موضوع مانند پروژه های تولید تخم چشم زده و اصلاح نژاد قزل آلا پروسه‌ای بلندمدت محسوب می‌شود و لازم است قبل از هر چیز زیرساخت‌های مربوط به آن فراهم گردد.
دکتر بهمنی، تاکید کرد: انعقاد تفاهم نامه همکاری موسسه با شرکت بزرگ نیکسا یکی از مواردی است که می‌تواند به همکاری دو جانبه بین بخش دولتی و خصوصی بیانجامد.
در ادامه دکتر حقیقی، مجری پروژه پرورش ماهی در قفس کشور، با بیان اینکه این پروژه جزو پروژه‌های ستاد اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود، گفت: سازمان شیلات ایران نیز بر پیچیدگی این موضوع واقف بوده و تعهد برای رسیدن به تولید ۱۰۰ هزار تن را با شرط رعایت الزامات، پذیرفته است.
وی بیان کرد: در حال حاضر با توجه به نیاز اصلاح نژاد و تولید واکسن برای ماهیانی که در قفس های دریایی پرورش می یابند، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور مسئولیت سنگین تری را برعهده خواهد داشت.
دکتر حقیقی ادامه داد: خوشبختانه خرید تضمینی ماهی در دولت پذیرفته شده که می‌توان آن را در خصوص ماهی های تولید شده در قفس نیز به کار برد. البته قیمت تعیین شده با توجه به گونه و سایز ماهی، متفاوت خواهد بود.
در ادامه دکتر حافظیه، دکتر شریفیان، دکتر حسین زاده و دکتر قائدنیا از موسسه نظرات خود را در این باره مطرح کردند. سپس مهندس ایزدی از سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه مشکلات این عرصه کاملاً مشخص است، گفت: تحریم، بحث وثیقه ملکی و کاهش سود بانکی و کمبود گونه‌های بومی برای این منظور از مهم ترین مواردی است که باید به آن پرداخت.
به گفته وی، بخش خصوصی برای مشارکت مالی در پروژه های مربوط به قفس آمادگی دارد که می توان در مدیریت زنجیره تولید و نیز تحقیق در گونه های مختلف از پتانسیل آنها بهره برد.
در پایان دکتر بهمنی، با بیان اینکه بخش تحقیقات به صورت تمام وقت در کنار بخش اجرا خواهد بود، اظهار کرد: ورود گونه‌های اگزوتیک به منابع آبی صحیح نیست. در صورت تکمیل برنامه عملیاتی، گونه های بومی مناسب نیز معرفی خواهند شد.
وی پیشنهاد داد: با همکاری سازمان شیلات ایران، ۲ سایت پشتیبان تولید بچه ماهیان بومی برای پرورش ماهی در قفس در شمال و جنوب کشور ایجاد شود.
تولید نسل دوم ماهی سوف عادت داده شده به غذا دهی دستی و بیوتکنیک پرورش ماهی سفید و ماهی آزاد از دیگر پروژه‌های مهم در زمینه پرورش ماهی در قفس است که دکتر بهمنی به آنها اشاره کرد.
وی تاکید کرد: بهتر است در کنار هلدینگ، تشکیل کنسرسیوم نیز در دستور کار قرار بگیرد تا همه ذینفعان از آن بهره مند شوند.