به‌ گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی کشور در این بازدید آقای مهندس بهروز بهرامیان، محقق معین مرکز پیرو برنامه ریزی قبلی و پس از انجام هماهنگی های لازم با مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رامسر به همراه خانم مهندس قهاری، رئیس بخش ترویج و مهندس علیخانیان، رئیس مرکز جهاد کشاورزی جنت رودبار به مزرعه پرورش ماهی سردآبی آقای بهروز گلین مقدم واقع در روستای هزارلات با مدیریت آقای اصغر گلین مقدم و مزرعه پرورش ماهی سردآبی جیر رود با مدیریت آقای رحمان امینی عزیمت نمودند و در خصوص شرایط موجود و ظرفیت های پرورشی مباحث مختلفی مطرح شد.

  مزرعه پرورش ماهی سردآبی آقای گلین مقدم در بخش شمالی روستای هزارلات، در منطقه ای دره ای و در مجاورت رودخانه هزارلات واقع شده و آب مورد نیاز آن از دو منبع آبی نهر کوهستانی (دبی 100 لیتر در ثانیه) و چشمه (دبی حدود 15 لیتر در ثانیه) تأمین می گردد. این مزرعه در زمینه تولید لارو و بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان فعالیت می کند و کلیه لاروها و بچه ماهیان موجود در حوضچه ها و استخرهای این مزرعه در سلامت کامل بودند. برای تغذیه بجه ماهیان و ماهیان پرواری از غذای شرکت فرادانه و جهت غنی سازی غذای مصرفی از مکمل های غذایی ویتامین C ، مولتی ویتانین ها و همچنین به منظور ضدعفونی و درمان ماهیان موجود از نمک طعام، سولفات مس، فرمالین و آنتی بیوتیک هایی نظیر اکسی تترا سایکلین و انروفلوکساسین استفاده می شود.

مزرعه پرورش ماهی سردآبی آقای امینی در مجاورت روستای جیر رود واقع شده و آبی مزرعه از رودخانه جنت رودبار (دبی 300 لیتر در ثانیه) تأمین می گردد به همین دلیل تنها با 30 درصد ظرفیت واقعی تولید فعالیت می کند. این مزرعه در زمینه تولید ماهیان پرواری قزل آلای رنگین کمان فعالیت می کند.

گفتنی ‌است در بازدید از مزرعه پرورش ماهی سردآبی آقای گلین مقدم، آقای امینی مشکلات عمده مشاهده شده شامل موارد زیر بود:

مزرعه پرورش ماهی سردآبی آقای گلین مقدم

کمبود آب و نداشتن برق مناسب بوده که موجب شده مزعه مذکور با ظرفیت خیلی کمتر از توان بالقوه خود فعالیت نماید.

مزرعه پرورش ماهی سردآبی آقای امینی

- گل آلودگی شدید آب در مواقع بارندگی و متعاقب آن تلفات شدید ماهیان پرواری

- آلوگی آب به دلیل عبور از منطقه مسکونی دهستان جنت رودبار

- با وجود سیستم برگشت آب و نصب درام فیلتر در مزرعه یاد شده به دلیل عدم آموزش کافی از این امکانات به درستی استفاده نمی شد.

در پایان بازدید توصیه‌های فنّی زیر به منظور افزایش میزان تولید و استفاده بهتر از منابع آب برای بالفعل نمودن امکانات بالقوه ارائه گردید:

مزرعه پرورش ماهی سردآبی آقای گلین مقدم

- تأمین برق مور نیاز (20 کیلو وات) برای مزرعه

- مکانیزاسیون مزرعه شامل راه اندازی سیستم برگشت آب با دبی 300 لیتر آب در ثانیه، نصب درام فیلتر، نصب هواده هایی نظیر ایرجت و اسپلش و در صورت توان مالی نصب اکسیژن ساز مرکزی

- نصب دستگاه ازن و UV به منظور ضدعفونی آب مصرفی 

مزرعه پرورش ماهی سردآبی آقای امینی

- آموزش مدیر مزرعه در خصوص پایین نگه داشتن عمق آب استخرها و شاندور گذاری مناسب به منظور جلوگیری از تلفات در مواقع گل آلودشدن آب.

- ارائه راهکار مناسب جهت استفاده به موقع از امکانات موجود به خصوص آب برگشتی و درام فیلتر با توجه به اینکه مزرعه مذکور دارای برق مناسب می باشد

-نصب دستگاه ازن و UV جهت ضدعفونی نمودن آب مزرعه و متعاقب آن افزایش تولید

در خاتمه با تقاضای دو خانم روستایی علاقه مند به احداث یک واحد تولید ماهی قزل آلا در مقیاس کوچک (اشتغال روستایی) در ملک شخصیشان بازدید از نهر جاری روستای سورمشک جنت رودبار صورت گرفت. پس از بررسی مشخص شد که آب نهر برای پرورش ماهیان سردآبی مناسب است و دستورالعمل های فنی و راهنمایی های لازم جهت اخذ مجوزها، چگونگی احداث حوضچه ها و انتقال آب به داخل آنها در اختیار دو خانم روستایی قرار گرفت و مقرر گردید در بازدیدهای آتی همزمان با پیشرفت کار به تدریج راهنمایی های لازم جهت احداث حوضچه ها، خرید ماهی، ماهیدار کردن حوضچه ها و نحوه پرورش ماهی به علاقه مندان اجرای طرح ارائه گردد.