روز چهار شنبه 25 تیر 1399 یکی از اعضای تیم یاوران تولید مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی کشور- تنکابن ضمن عزیمت به روستای میاندوج محله شهرستان تنکابن و بازدید از مزرعه سردآبی آقای نجفی توصیه‌های فنی مورد نیاز را به مزرعه دار ارائه نمود .

به‌گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی کشور در این بازدید آقای دکتر سلمان ملک پور کلبادی نژاد، محقق معین مرکز پیرو برنامه ریزی قبلی و پس از انجام هماهنگی های لازم به همراه با آقای مهندس طالقانی، رئیس مرکز جهاد کشاورزی سلیمان آباد شهرستان تنکابن، خانم ها دکتر سرایی و مهندس کاظمی از کارشناسان پهنه آن مرکز به مزرعه پرورش ماهی سردآبی آقای نجفی واقع در روستای میاندوج محله عزیمت نمودند و در خصوص شرایط موجود و ظرفیت های پرورشی مباحث مختلفی مطرح شد.

مزرعه مذکور در بخش جنوبی روستا واقع شده و منبع آب آن چاه با میانگین دمای 17 درجه سانتیگراد و مجهز به برج هواده و سیستم هوادهی بود. مزرعه دارای 7 حوضچه گرد به قطرهای 6، 8 و 10 متر و ارتفاع 1 متر و یک استخر خاکی کوچک جهت معرفی و نگهداری بچه ماهیان و ماهیان پرواری گونه های مختلف از جمله کپور وحشی، کپور نقره ای، کپور سرگنده، کپور علفخوار، قزل آلا و خاویاری بود و از آب خروجی حوضچه های گرد در استخر خاکی استفاده می شد. ضدعفونی استخرهای گرد با استفاده از محلول کلر و سپس شستشوی زیاد و خشک نگه داشتن استخرها انجام می شد. برای تغذیه ماهیان از غذای شرکت فرادانه و طبق پروتکل از مکمل های غذایی مانند ویتامین C ، مولتی ویتانین ها و آنتی بیوتیک، آویشن و یونجه نیز استفاده می شد. تجربه 46 ساله مدیر مزرعه و همچنین همراهی دختر ایشان که دانشجوی دکترای شیلات هستند سبب بهبود شرایط نگهداری و پرورش ماهیان شده است.

گفتنی ‌است در این بازدید مشکلات عمده مشاهده شده شامل موارد زیر بود:

- بی اطلاعی مدیر مزرعه از میزان دقیق دبی آب ورودی

- بی اطلاعی مدیر مزرعه از وضعیت فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی آب

- نگهداری همزمان چندین گونه مختلف با یکدیگر در زمان های گوناگون و احتمال بروز بیماری و انتقال آنها به گونه های دیگر

- افزایش دمای آب مزرعه تا حدود 24 درجه سانتی گراد که برای ماهیان سردآبی بسیار مضر است.

در پایان بازدید توصیه‌های فنّی زیر ارائه گردید:

- سنجش فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی آب با حضور کارشناس مربوطه

- نصب دماسنج در محل آب ورودی و خروجی مزرعه جهت ثبت روزانه دمای آب و اطلاع از میانگین تغییرات دمایی طی فصول مختلف سال که نقش مهمی در مدیریت میزان غذای مصرفی ماهیان و درن تیجه هزینه تمام شده تولید دارد.

- استفاده از حمام نمک برای ضد عفونی بچه ماهیان قبل از معرفی آنها به استخرها

- نصب دستگاه های اکسیژن ساز و ازن در محل ورودی آب و درام فیلتر جهت استفاده از آب برگشتی